Tuesday, February 22, 2011

SWEET SOUR ROASTED CHICKEN


Antara lauk yg Kanda suka, dan amat senang nak masak.


Bahan2Nya:
Ayam yg telah di panggang
Bawang besar dipotong dadu
Bawang putih dicincang halus
Cili mesin
Totamo di hiris nipis atau potong 4
Cili padi
Minyak utk menumis
Sos cili Thai
Sedikit gula
sedikit garam
Air asam jawa

(4 ketul jer utk kami ber2, Dhiya makan yg panggang ni jer)

Kalau xder microwave, ayam panggang yg jual kat Pasaraya macam Tesco or Giant 
tu pun boleh guna..sama jer rasa.


Cara buat:
Tumis bawang putih sampai garing dan naik bau
Masukkan bawang besar, tumis sampai kekuningan.
Masukkan cili mesin..
Kemudian masukkan sos cili thai
bila sudah garing, masukkan air asam jawa, garam dan gula.
Masukkan ayam yg telah di panggang.
Last skali masukkan cili padi dan tomato..
sedia dihidangkan bersama nasi panas

Masih panas berasap nih..

3 comments:

Sari Yusa Ibrahim said...

ni ayam panggang sendiri ke beli siap? ngelat nih... hehehe

shikin said...

bestnye..
mama dhiya naper tak blh bukak dah warna2 kehidupan?

shashacatering.com said...

Wah! Resipi istewa & unik. Biasanya ayam tu di goreng tapi kali ni panggang pula. Lebih sihat dan sedap la kan.

Great inovasi;)